TRAVIAN

Travian to darmowa gra przeglądarkowa typu MMOSG, stworzona przez niemiecką firmę, która zdobyła olbrzymią popularność nie tylko w kraju rodzimym, ale na całym świcie, nie wyłączając Polski, gdzie można w nią grać od wakacji 2006 roku. Zadaniem gracza jest rozwój własnej osady i podbój innych. W międzyczasie rozwijamy infrastrukturę i handel z okolicznymi sąsiadami. Osady podzielone są na 6, 9 i 15 – croppówki. Oznacza to ich liczbę pól zbożowych. Gra doczekała się sześciu wersji, różniących się miedzy sobą niektórymi budynkami i brakiem bohaterów. Obecnie najbardziej popularna jest wersja 4.0 i 3.6. W grze Travian, mamy do wyboru trzy nacje – Rzymian, Galów i Germanów. Opiszę pokrótce każdą z nich.

Galowie – uważana jest za naród wyszkolony przede wszystkim w obronie. Fakt – posiadają potężne jednostki defensywne, oraz wioski przystosowane do długotrwałego oblężenia. Są jednak także świetni w ataku, a ich jeźdźcy uchodzą za najlepszych w całej grze. Galowie mogą się pochwalić aż czterema typami kawalerii i dwoma rodzajami piechurów. Dzięki zwinności i szybkości, mogą zmylić przeciwnika na polu bitwy lub uderzyć na niego znienacka. Ma to także swoje zastosowanie w handlu – kupcy galijscy poruszają się wyjątkowo szybko po szlakach handlowych. Ich mocną stroną jest tzw. budynek Trapera, dzięki któremu mogą zastawiać pułapki na wojska wroga. Same jednostki i maszyny wojenne są jednak drogie, co sprawia że Galia to nacja którą wybierają bardziej doświadczeni gracze.

Wreszcie pora na Rzym. Nacja ta osiągnęła mistrzostwo w kwestii tworzenia infrastruktury i wojska. Ich budynki nie mają sobie równych w na całym świcie a armia stanowi wzór posłuszeństwa i dyscypliny. Na piechotę rzymską nie ma rady, zwłaszcza gdy podda się ją długotrwałemu i kosztownemu szkoleniu. Po takim wysiłku nie ma jednak sobie równych na polu bitwy. Gorzej jest u Rzymian z kawalerią. Jest co prawda bardzo dobrą jednostką lecz pikinierowi Galów lub Germanów dadzą sobie z nią radę. Rzymianie z kolei źle wychodzą w starciu z szybką konnicą galijską. To ich jedyne słabe strony. W kwestii infrastruktury, na kolana powala ich system obronny, który pozwala na długie i uciążliwe wytrzymywanie oblężeń. Wojsko złożone jest z trzech typów kawalerii i piechoty, dwóch typów machin oblężniczych oraz dyplomatów – osadników i konsuli.

Wojsko w Travianie jest standardowo podzielone na piechotę, kawalerię i maszyny oblężnicze. Piechota jest jednostką stosunkową tanią w porównaniu do konnicy, lecz co za tym idzie słabszą i wolniejszą. Pełni ważną funkcję głównie na początku gry, choć dobrze wyszkolona potrafi być przydatna także w późniejszych starciach.

Machiny oblężnicze to domena Rzymian, aczkolwiek opanowane są także w wystarczającej mierze przez inne nacje. Stanowią drogę do zdobycia każdego grodu. Wymagają dwóch rzeczy – czasu i pieniędzy. Żadna jednostka nie szkoli się tak długo i drogo jak katapulta czy taran. Co więcej, ich utrzymanie i czas marszu zwalają z nóg. Są jednak niezbędne do udanego oblężenia, choć i tak potrzeba ich sporo aby szybko i płynnie pozbawić przeciwnika silnej obrony (szczególnie stolicę).